Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
Még ennyi van a nyári szünetig

eroszakmentes_iskola

IMG_1122 másolata

hatartalan-logo-5a

uj_szechenyi_1

ujszterv1k

ujszterv2k

H

Igazgatói gondolatok

Igazgatói gondolatok

“Petőfisnek lenni jó!”IMG_8167

Intézményvezetői gondolatok a 285-ik tanév kapcsán

 

Az utóbbi években, folyamatos fejlődési pályára állt az iskola, ami a fenntartóváltás ellenére is jellemző maradt ránk. Egyrészt a működtető önkormányzat továbbra is mindenben segíti, messzemenően támogatja az elképzeléseimet, másrészt kollégáim és az ügyes kezű gondnokunk segítségével sok mindent önerőből oldunk meg. Emellett persze állandóan keressük a különböző forrásokat, pályázati lehetőségeket.

A 21. század elvárásaihoz igazodva, kollégáink az utóbbi években több ezer óra továbbképzésen, tréningen vettek részt, ezzel is segítettük a színvonalas nevelő-oktató munka mindennapi megvalósítását.

Az elmúlt években sikerült iskolánkat egy nagyon barátságos, családias épületté alakítani. A felújítások, modernizálások sokszor a szülőkkel összefogva, továbbá az Alapítványunk segítségével valósultak meg. Így lett egységes a tantermek berendezése, új függönyök kerültek a tantermekbe és a folyosókra. Termeinkben a sárga falak és az ÖKO iskolai szemlélethez igazodó, fából készült dekorációk megalapozzák a barátságos légkört.

Legbüszkébb első sorban a két éve átadott Tornacsarnokunkra és a kinti Kosárlabdapályánkra vagyok, amelyek lehetővé teszik, hogy a mindennapos testnevelésórákat maradéktalanul meg tudjuk tartani.

Ugyanilyen fontos számunkra, hogy ma már két korszerűen felszerelt számítástechnika teremmel is rendelkezünk, így néhány évvel ezelőtt lehetőségünk nyílt első osztálytól az angol-informatika oktatás bevezetésére.

Ezen kívül minden emeleten, több olyan „infokommunikációs kocsink” is van, amelyet be lehet vinni az osztályterembe és a rajta lévő eszközöket (laptop, projektor, hangfal) a teljes WIFI lefedettség révén használni tudják kollégáim a tanítási óráikon.

A vizuális szemléltetés, cselekedtetés és az interaktivitás tananyagba való beépítése, mJátszótéra már nélkülözhetetlen eleme az eredményes tanulásnak, a kompetenciafejlesztésnek.

Az idei tanévben is gazdagodtunk! A 285. jubileumi tanévünk megnyitóján átadhattuk azt a rönkjátszóteret, melynek megvalósítását támogatta a Város Önkormányzata és adományával a GSK, s szinte minden tanulónk és szülőnk is hozzájárult ehhez valamilyen módon.

Másfél évig gyűjtöttünk rá, egyik legsikeresebb rendezvényünk a Városi Piac Főzőversenyén a “Nagymamák éléskamrája” elnevezésű adománygyűjtő akció, melynek keretében kínáltuk a szülők által készített süteményeket.

2009-ben érdemeltük ki először, majd három év múlva ismét megkaptuk az ÖKO Iskola címet. Nagy örömömre szolgált, hogy ez év januárjában egyike lehettem annak a 210 magyarországi intézményvezetőnek, akik iskolája elnyerte az Örökös ÖKO Iskola címet. örökös öko iskola ÁgiAz ÖKO szemléletet tanóráinkba is beépítjük, fontosnak tartjuk az egészségtudatos életmódra való szoktatást, az állatok és növények védelmét és a fenntarthatóságra nevelést. A tanév során tartunk Egészségnapot, Madarak és fák napját, Víz világnapját és sorolhatnám tovább. Az Erdei Iskolát is – melyre tanulóink 80%-át elvisszük – ennek jegyében szervezzük.

Abszolút észrevehető a szemléletváltás a gyerekeknél, például az ÖKO kukákat is maguk készítették és helyezték ki a folyosókra, melyekben szelektíven gyűjtjük iskolában a hulladékot. Örömteli, hogy sokkal egészségesebben is étkeznek, mint korábban.

Iskolánkban nívócsoportos oktatás is folyik. A felső tagozaton (például angolból vagy 5-6. osztályban magyarból) a gyerekek képességeik szerinti alacsonyabb létszámú csoportokban tanulnak. Ezáltal jobban tudjuk segíteni azt, aki lemarad, illetve támogatni a tehetség kibontakozását. Ez azért is hasznos, mert így külön-külön is sokkal többet tudnak kollégáim foglalkozni a tanulókkal, mint a hagyományos oktatás keretében. A csoportok között természetesen van átjárhatóság, a hangsúlyt az egyéni képességek szerinti fejlődésre helyezzük.

Nyolc éve indítottuk el a német nemzetiségi kétnyelvű oktatást, s most kíváncsian várjuk, hogy a végzőseink milyen felvételi eredményeket produkálnak. Az évek során nagyon jó kapcsolatot sikerült kialakítanunk a Gödöllői Német Nemzetm152iségi Önkormányzattal, akik számtalan módon segítik iskolánk céljainak megvalósítását.

Az idei tanév egyik újdonsága, hogy két drámatanár is erősíti tantestületünket. Ők a dráma elemeit beépítik a tanórákba és drámaszakköröket is tartanak. A jubileumi év egyik kiemelkedő eseménye a Március 15-ei ünnepségünk. A különleges műsort is ők állították össze, a darabban 70 tanulónk és jó néhány kollégánk is szerepel. Hagyományteremtő szándékkal egy rendhagyó előadást tartunk este az érdeklődő szülőknek is.

A délutáni foglalkozások keretében évek óta több mint 30 szakkört indítunk, így a gyerekek tudnak miből választani. A Tornacsarnokban 15 féloszi4e sportfoglalkozást tartunk, ezek közül a legnépszerűbbek a röplabda, a floorball, a judo és a pingpong.

Minden tanévet Projekt héttel kezdünk, amelyet egy adott téma köré szervezzük. Az előző években volt már ÖKO téma, de foglalkoztunk már az olimpiákkal, az idei tanévben pedig egyértelmű volt, hogy iskolánk múltja a témánk. Ezeken a napokon a gyerekek nem csak a saját osztályukban, hanem különböző csoportokban – egytől nyolcadik osztályig vegyesen- számos érdekes feladatot oldanak meg. Vagyis kicsik és nagyok együtt tanulnak, dolgoznak.

Ez az évkezdet és az egész éves Keretjáték nagymértékben segíti a közösségi nevelést, melyet kiemelten fontosnak tartunk. A gyerekek felelősséget éreznek tetteikért és egymás iránt is. Ez jól érzékelhető abból is, hogy évek óta nincs iskolánkban verekedés az alsósok nem félnek a felsősöktől, így érdemelhettük ki az „Erőszakmentes és Egészségtudatos Iskola” címet is.

Az előző tanévben elnyertük a „Mentoráló Intézmény” címet is, ennek kapcsán közel 200 pedagógusnak tartottunk bemutató órákat. Hat tantestület látogatott el hozzánk szakmai napokra, s volt olyan, aki adaptálta „Sikeresség Programunkat” is.

A „Sikeresség Program” keretén belül minden tanulóval egyénileg törődünk. Évente többször is tartunk kollégákkal, szülőkkel, szakemberekkel esetmegbeszéléseket, ahol az a célunk, hogy a problémákat megoldásközpontú szemlélettel oldjuk meg. Mentor rendszert működtetünk, amely napi kapcsolatot jelent pedagógus és mentoráltja között.

Más iskolákkal ellentétben nálunk az utóbbi években sem csökkent, hanem nőtt a pedagógus létszám. Teljes a szakos ellátottságunk, főállású fejlesztő pedagógusunk is van. Négy éve lehetőségünk nyílt iskolapszichológus alkalmazására is, aki foglalkozik az osztályok problémáival és egyéni foglalkozásokat is tart; a hozzá forduló szülőknek is hatékonyan segít. Az intézményünk szakmai munkáját az idei tanévtől már három szaktanácsadó és három minősítő-tanfelügyelő is erősíti, ők mesterpedagógusokként dolgoznak tantestületünkben.

Távlati célom, az iskolában folyó nevelő-oktató munkánk eredményeinek megtartása, illetve a lehetőségek szerinti fejlesztése, etornapályannek érdekében, továbbra is igyekszem minden lehetőséget felkutatni, és élni a pályázati lehetőségekkel.

Közeli terveim között szerepel egy udvari Tornapálya létrehozása és ennek kapcsán egy teljes körű udvarrendezés, amely lehetővé teszi a szabadidő tartalmas eltöltését.

Úgy gondolom, hogy ebben az elidegenedett világban, kiemelten fontos, hogy a gyermekek, felnőttek tartozzanak valahová. Petőfis létünk nemcsak külsőségekben nyilvánul meg, például, amikor egyöntetűen piros pólóban vagyunk, hanem azokon a rendezvényeinken is érződik, amelyek egyediek és csak a mi iskolánkra jellemzőek.

Ennek talán legkifejezőbb példája, amikor az Adventi héten, a rászoruló gyerekeknek ajándékokat és élelmiszer csomagokat gyűjtünk. Reggelente megható pillanatoknak voltunk szemtanúi, amikor a csomagok csak gyűltek, gyűltek és gyűltek…

Ezért is jó ide járni, mert „Gödöllői Petőfisnek” lenni jó!

 

 

Igazgatói gondolatok 5 évvel ezelőtt

Egy 280 éves iskolában, olyan nagy elődök után, mint Epres János, Dékán Antal, Monori Mihály, igazgatóként vezetni egy intézményt nagy felelősség és egyben megtiszteltetés is számomra.

A város központjában lévő épület megért már több mint 50 évet, de ennek nyomai csak itt-ott láthatók. Az utóbbi évek nagy változtatásokat eredményeztek, szinte nincs már egy szeglete sem az épületnek, udvarnak, ami ne kapott volna új színt, formát, vagy éppen új szerepet.

Így mára, tanítási környezetünket, a termeinket, és folyosókat új és felújított bútorokkal, új táblákkal, azonos stílusú dizájnnal, napsárga függönyökkel otthonossá varázsoltuk.

Az elmúlt években felújítottuk  a számítástechnika termet, továbbá létrehoztunk egy 16 gépes nyelvi- és informatikai termet és kialakítottuk a fejlesztő szobát, és van már– jól felszerelt – technika és háztartástechnika helyiségünk is.

  1. januárjában a pincében rendkívül kreatív és sokoldalú karbantartónk munkájának és technikai dolgozóink összefogásának eredményeként elkészült a Mozgásszobánk is.
  2. szeptemberében pedig háromszorosára bővített Tornacsarnokunkat vehettük át.
avato_a1 avato2a avato3a

Iskolánk egészét áthatja az öko szemlélet, már másodszor kaptuk meg az Öko iskola címet. Az  órákon tanultak hozzájárultak ahhoz, hogy tanulóinknak természetessé vált az egészséges táplálkozás, a sok mozgás, a környezettudatos életmód, a közvetlen környezet védelme vagy éppen a madáretetés is.

A tanítási órákon a legkorszerűbb eszközök segítségével (projektoros kivetítés, interaktív tábla) kompetencia alapú oktatás folyik.

Még jobban előtérbe került a képességek szerinti fejlesztés, a csoportmunka, az egyéni törődés. Ezt segíti elő a Sikeresség –és Mentorprogramunk is, mellyel Mentoráló Intézmény lettünk 2014-ben.

Nálunk évek óta három profil köré szerveződnek az osztályok:

Német nemzetiségi kétnyelvi osztályok mellett szerveztünk angol-informatika osztályokat is.

Hangsúlyt helyezünk az egész napos nevelésre, ezért nagyon sokféle sportprogramból választhatnak a tanítási időn kívül is a gyerekek. E mellett számtalan szakkörön , felzárkóztató és tehetséggondozó foglalkozáson erősítjük, bővítjük a tanórán tanultakat.

Nevelőtestületünk igyekszik a befogadó iskola minden kritériumának eleget tenni – jellemez minket a tolerancia, egyéni képességek figyelembevétele, szorongásmentes légkör kialakítása.

A szülői házzal évről évre szorosabb az együttműködésünk. Kapcsolatunk egymás tiszteletén alapul, tágabb környezetünkben élők is elismerik pedagógusaink munkáját, a gyermekekért végzett magas színvonalú, elhivatott napi tevékenységünket.

Kinevezésemkor 2009-ben egy újságíró azt kérdezte:

“Mikor érezné magát sikeresnek?”

Akkor ezt válaszoltam s ma is úgy gondolom, közös munkánk sikere, amit elértünk.

„Ha a városban a Petőfi iskoláról az a hír járná néhány hónap múlva, hogy a gyerekek örömmel fogadták az újdonságokat, kiegyensúlyozott, nyugodt légkörben élik tartalmas napjaikat. A szülők támogatják az elképzeléseket, bevonjuk őket az iskola életébe és számítunk véleményükre, segítségükre.

A pedagógusok a közösen előkészített döntéseket legjobb képességeik szerint, egységesen hajtják végre.

Ez lenne az én közös sikerem minden “petőfis “gyerekkel, szülővel, s pedagógussal!”

Úgy érzem a hihetetlenül sok munka, a kisebb harcok megérték a fáradságot, már nagyon közel járunk ahhoz, hogy bátran kijelenthetem:

Célom szinte teljes egészében megvalósult.

Kollégáimmal együtt vallom

Karácsony Sándor szavait:

“Minden gondolatunk,

Minden tervünk azt célozza:

Hogyan lehetne benneteket

vidámabbá,életrevalóbbá, műveltebbé tenni!”

ig

Gubáné Csánki Ágnes

intézményvezető

10246653_1401492013470766_5350909317506707778_n

alulra_kicsi